středa 18. června 2014

První noc v kempu, půjčení auta, Reykjavík a druhá noc v přírodě

Po nedělním příjezdu do Reykjavíku jsme toho moc nestihli, ale něco přece jenom ano. Na autobusovém nádraží jsme za 150 ISK nakoupili pohledy (v kempu jsme je později viděli za 100 ISK) a potom vyrazili na první nákup do Bónusu. Supermarket má opravdu hodně podobné ceny potravin jako u nás v ČR. Jen sýry tu jsou docela drahé. Po nákupu jsme se přesunuli k pobřeží a podél něho jsme šli směrem do kempu. Cestou jsme se zastavili v několika guesthousech a hostelech. Většina z nich byla obsazena nebo byly příliš drahé. Došli jsme tedy do kempu, který stál 1600 ISK za osobu.

Postavili jsme stany a vyrazili do botanické zahrady, která byla poblíž kempu. Mají tu několik stovek rostlin a u každé rostliny je cedulka. Za botanickou zahradou je i ZOO, ale vzhledem k tomu, že bylo 11 hodin večer, tak byla zavřená.
botanická zahrada
Spat jsme šli kolem půlnoci a pořád bylo venku dost světla. Je tu nějaká zvláštní energie, spat se mi vůbec nechtělo :-).

Ráno kolem 6 hodin místního času (8 hod v ČR), kdy jsem se probudil nás překvapil déšť. Ostatním se ještě vylézat nechtělo, tak jsem udělal ranní hygienu a nasnídal jsem se s stím, že se pak přesunu k recepci, kde si dobiju mobil. Recepce měla, ale otevřeno až od 8:30. Když se otevřela recepce, dal jsem si kafe z automatu za 200 ISK, připojil mobil do zásuvky a začal uploadovat fotky na Dropbox.

recepce kempu v Reykjavíku
Okolo půl 11 jsme vyrazili na 6 km trasu, na místo předání auta. Šli jsme částí Reykjavíku, kde jsme ještě nebyli, byla to příjemná procházka. Sraz s lidmi z autopůjčovny jsme měli před obchodákem Bónus v odlehlé části města, kde bylo několik větších obchodů a mezi nimi třeba i Sports Direct. Po příjezdu dvou mladých chlápků jsme se přesunuli k nim do kanceláře Go Car Rental, která byla asi 10 km od Reykjavíku. Na místě jsme vyřešili veškeré papírování, platbu a také nám nabídli na půjčení několik dalších věcí. Kempingový stolek, spacáky, stan, USB charger, transmitter, navigaci apod. (k tomuto jsem napsal tento článek). Dokonce nám chlápci řekli, které silnice jsou otevřené (požději jsme to sledovali sami na tomto webu), jak se auto ovládá a co určitě nemáme vynechat. Vše nám zakreslili na mapu a vyrazili jsme zpět k Bónusu, kde jsme udělali velký nákup.
Chevrolet Suburban
Johny z autopůjčovny Go Car Rental
Po nákupu jsme jeli do centra a parkujeme u vily Höfði. V této vile Ronald Reagan a Michail Gorbačov jednali na tzv. Summitu, což byl krok vedoucí ke konci studené války.

vila Höfði
Cestou podél pobřeží k moderní budově Harpa jsme narazili na dokonale uhlazené kameny. Shodli jsme se, že nic takového jsme ještě nikdo nikde neviděl.

uhlazené kameny
Prošli jsme si koncertní a konferenční budovu Harpa, kde se architekt opravdu vyřádil. Budova je téměř celá prosklená a najdete v ní obrovský konferenční sál, luxusní restauraci, kavárny a obchůdek s uměním.

moderní budova Harpa
interiér Harpy
Přístav, který byl vedle Harpy je zajímavý tím, že u něho je několik informačních tabulí, které znázorňovali kdy a kde, se v okolí Islandu potopili lodě.

informační tabule - potopené lodě
Reykjavíkem jsme došli k radnici (City hall), u které je krásné jezero. Parkovali jsme u vily Höfði, kde bylo parkovne od 16 hod zdarma, ale běžně ve městě parkovné stojí 120 ISK za hod. což byla sazba právě i tady u radnice.

radnice v Reykjavíku
Kostel Hallgrímskirkja byl naším dalším cílem. 73 metrů vysoký kostel začali stavět v roce 1937 a stavba byla dokončena až v roce 1986.

kostel Hallgrímskirkja
Od kostela jsme prošli centrem s luxusními restauracemi a obchůdky se suvenýry. Mimo jiné jsme narazili na restauraci, kde bylo zajímavé několika chodové menu skládající se téměř ze všech místních specialit. O tom, ale pozdeji az nějakou specialitu budu mít na talíři.

Místo místní speciality jsme zašli na pizzu do Domino's. Po jídle jsme zajeli na okraj Reykjavíku, kde je univerzita, vyhřívaná pláž a budova Perlan (vodojem s restaurací a vyhlídkovou terasou, ze které je vidět na město).

pizza z Domino's
Jelikož jsme museli na letišti vyzvednout další členy naší expedice, přejeli jsme blíž k letišti. Měli jsme nějaký čas navíc, tak jsme zajeli ještě k Modré laguně, což jsou termální lázně s modrou vodou. Už před odjezdem na Island jsme byli rozhodnutí, že dovnitř nepůjdeme, tak jsme se rozhodli alespoň podívat na místo. V okolí areálu jsou cestičky s jezírky, kde je to krásné a bylo tam příjemně.

Modrá laguna
A ještě jedno video s modrou vodou ...

Na letiště jsme dorazili včas, naložili jsme zavazadla do auta a vyrazili směr Geysir. Zastavili jsme v kempu Fabrabrekka u narodniho parku Þingvellir. Ke spánku jsme se dostali asi ve 2:30 místního času.

Tento den jsme autem najeli 229 km, podívejte se na mapu:

Další den: Geysir, vodopády a první islandská noc pod střechou